Brev:
Mad - alt skal siges 20 gange
16. november 2012
Alder:
4 år, 11 mdr.
Mad - alt skal siges 20 gange
Hej Helen.
Vores søn bliver snart 5 år og han er vist kommet i den alder hvor ALT skal siges mindst "20" gange.
Vi vægter meget at måltiderne skal være hyggelige, men synes efterhånden stemningen kan være lidt "træls". Prøver at tage mig selv i at ikke at sige "spis nu" undervejs, men det tager en krig med afledningsmanøvrer, snak, rotation x 100 på stolen mm. hvis vi ikke presser lidt. Prøver nogen gange at sætte Cd Prop og Bertha lydbånd på for at han måske kan koncentrerer sig og der skabes lidt "anden" stemning. Da vi som forældre ikke er sammen mere, bliver det for mit vedkommen ofte mig og min søn der alene nyder hinandens selskab omkring bordet. Dette er for så vidt okay, men begrænser selvfølgelig snakken lidt da der ikke er voksen dialog, men en 5 årige dreng, der ofte intet kan huske, hvad han har lavet samme dag!! ;)
Nogen gange bryder jeg den traditionelle hverdagsmiddag stemning med et fjollet indslag, ved at vi sætter os under bordet eller laver picnic.
Han er en anelse sart, men min grundlæggende holdning er at han som minimum skal smage på maden (roser her) og jeg laver ikke særkost men varierer maden. Ofte sidder jeg og har spist for længst og VENTEEEEERRR på ham.
Tror jeg ville droppe at snakke om mad undervejs og om hvor meget eller minde ham om at spise?
Han har en super sød tand og samtidig lidt fysisk sløv, vejer 20 kg og vi ønsker gerne at han bare spiser et minimum fornuftigt måltid.
Har du nogen forslag til de hyggelige måltider?
Hvordan skal vi forholde os nu når der efterhånden er for meget fokus på maden og snakken herom frem for nydelse mm?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
M